
Waarom is een corporate Academy interessant om te hebben, hoe zou je kunnen beginnen met een Academy en wat zijn logische vervolgstappen als je er al één hebt?
Organisaties hebben vandaag de dag te maken met veel uitstroom en instroom, met medewerkers die snel willen kunnen doorgroeien en een continue behoefte aan nieuwe competenties, onder andere door nieuwe technieken, de digitale transformatie en de ontwikkelingen in de markt. Een grote groep ervaren mensen gaat binnen nu en korte tijd met pensioen en daarmee gaat een hoop kennis en ervaring verloren. Nieuw personeel ligt niet voor het oprapen, dus hoe zorg je er met je huidige groep voor dat je niet harder maar slimmer gaat werken? En hoe werk je de nieuwe medewerkers die je aantrekt zo snel, zo goed mogelijk én zo gestructureerd mogelijk in om ze fit in de functie te laten worden?
In veel organisaties wordt al gewerkt met een opleidingsafdeling, maar een Academy is van een ander kaliber. Het is een strategisch instrument omdat je het inzet om strategische organisatiedoelen mee te realiseren, een aantrekkelijke werkgever te worden met aantrekkingskracht in de arbeidsmarkt. Een Academy draagt bij aan de toekomstbestendigheid van de organisatie en aan het (blijven) behalen van de organisatiedoelen. Door een Academy in te richten, word je ook gedwongen om een brede, strategische visie op leren en ontwikkelen te formuleren. Dat levert niet alleen een organisatie op waarin leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is, het levert ook een enorm concurrentievoordeel op.
Een corporate academy biedt 4 grote voordelen voor een organisatie:
- Leer- en ontwikkelactiviteiten vinden niet meer ad hoc en overal binnen de organisatie plaats, want er is één centrum met een duidelijke structuur en duidelijke processen en procedures.
- Het helpt bij het inwerken en ontwikkelen van medewerkers, het overdragen van kennis, het verbeteren van de prestaties, het verhogen van de betrokkenheid en het versterken van de bedrijfscultuur.
- Medewerkers worden gefaciliteerd om structureel bezig te zijn met hun eigen ontwikkeling en functioneren, en ze kunnen er hun kennis, ervaring en passie zichtbaar maken en delen; de Academy fungeert als community en kennis wordt uit de hoofden gehaald.
- Alle professional die met Leren & Ontwikkelen bezig zijn, zijn onderdeel van de Academy en niet langer verspreid over verschillende afdelingen.
Hoe te beginnen?
Het begint met een idee of een wens, bijvoorbeeld om aantrekkingskracht te creëren op de arbeidsmarkt of om een essentiële doelgroep binnen de organisatie beter te equiperen.
Verder lezen?
Download de factsheet ‘Aandachtspunten voor de eigen corporate Academy’
Verder praten?
Plan een vrijblijvende afspraak in, ik wissel graag met je van gedachten.
Met hartelijke groet,
Willem Ezerman

