Ben je directeur of manager en stuur je personeel aan? En moet je binnenkort weer functionerings- of beoordelingsgesprekken voeren? Mooi. Dan herken je wellicht het volgende.

Je hebt een afspraak met één van je medewerksters. De laatste in de rij. Je hebt je goed voorbereid. Je vraagt hoe het er mee gaat en vertelt haar dan dat ze haar werk goed doet, dat je geen klachten over haar hebt gehad van de collega’s en dat ze meedenkt met de klant. Enige minpuntje is dat akkefietje in mei met een leverancier; niet zo handig. Overall score dit jaar daarom: een C. Je vraagt haar om te tekenen, neemt afscheid en slaakt een zucht van verlichting. Zo, dat heb je ook weer gehad.

Dit, beste manager, is een gemiste kans.

De gesprekscyclus is een belangrijk onderdeel van performancemanagement. Met de gesprekscyclus zorg je voor een optimale aansluiting tussen de doelstellingen van je bedrijf, de resultaten die jouw afdeling moet realiseren om daar een effectieve bijdrage aan te leveren en de bijdrage die iedere medewerker daar weer aan gaat leveren.

Traditioneel wordt dit instrument ingezet als controlemechanisme waarbij de manager top-down opereert. Maar dat werkt niet meer. Het is tijd voor een andere kijk op en een andere inzet van de beoordelingscyclus. Eén waarmee je op meerdere manieren winst boekt.

De gesprekscyclus is volgens mij een inspiratie-instrument. Het moet medewerkers en leidinggevenden motiveren om samen te werken aan resultaten die goed zijn voor de afdeling/organisatie, het team en de individuele medewerker/leidinggevende.

Als je de gesprekscyclus gebruikt als inspiratie-instrument, dan horen daar oom inspirerende termen bij. Vandaar dat wij er bewust voor kiezen om het planningsgesprek ambitiegesprek te noemen, en het beoordelingsgesprek succesgesprek. En er hoort bij  dat de medewerker de eigenaar is. Niet top down maar bottom up dus.

Dus weg met het beoordelingsgesprek! Wil je weten hoe je met deze nieuwe manier van beoordelen winst kunt boeken in tijd, motivatie en resultaten? Maak dan een afspraak met me, of vraag de workshop aan.

Met hartelijke groet,
Willem Ezerman

Drs. W. Ezerman
strategisch HRD adviseur / performance coach

T 06 1619 7002

FOCUS Leren & Ontwikkelen
Het beste uit mensen en organisaties halen